Voor het gebied tussen het voetbalstadion van NAC Breda en de spoorlijn ten zuiden van het voetbalstadion is door Urbis bureau voor stadsontwerp een stedenbouwkundig ontwerp gemaakt voor een grootschalige kantoor- en retailontwikkeling. Dit Stadionkwartier omvat drie afzonderlijke bouwvelden met een eigen programmatische invulling.

Parkeergelegenheid als ontwerptool

De parkeerdruk op de omgeving bij een grootschalige kantoor- en retailontwikkeling zoals deze is enorm. Een deel van het parkeerprogramma is op het dak van Stada Stores geplaatst, daarmee is dit onderdeel een belangrijke verbindende factor in het ontwerp. De route via de hellingbaan naar het parkeerdak loopt via de centrale hal naar het winkelprogramma over twee lagen.

Van commerciële vraag tot gebouw met karakter

De formele ontwerpvraag bestond uit meerdere commerciële uitgangspunten, zoals routing, zichtbaarheid en presentatie. Om deze belangen te bundelen hebben we met het gebouwontwerp gekozen voor een uniforme karakteristiek van lichtheid en transparantie.

Geperforeerde profielplaat als voile rondom het gebouw

Het ontwerp leunt op eenvoud. Het gebouw bestaat uit een staalconstructie gecombineerd met standaard isolerende sandwichelementen. Voorlangs de gevel zijn een geprofileerde betonnen plint en geperforeerde profielplaten geplaatst. Deze dubbele gevel van geperforeerde profielplaat is als een voile om het gebouw getrokken.

Grafisch spel van materialen en licht

De doorlopende verdiepingshoge plint van beton is alleen onderbroken voor de drie entrees tot de dubbelhoge centrale ruimte waaraan alle winkels liggen. In een omgeving die met enige regelmaat wordt overspoeld door voetbalsupporters geeft de betonnen plint de architectuur een robuuste uitstraling. Doordat de gevel doorloopt ontstaat er een grafisch spel tussen de verschillende materialen en de reflectie van het licht. 

Business centre Six

Het cluster met de zes kantoorgebouwen staat op een verhoogd parkeerdek. De gevelbehandeling van het parkeerdek loopt door vanuit de kantoorgebouwen waarmee het auto parkeren uit het zicht wordt onttrokken. Tussen de zes kantoorgebouwen, geplaatst in wisselende posities, ontstaat een vrije openbare ruime op het dek waarmee bijzondere ruimtelijke interacties plaats kunnen vinden.  

De kantoorgebouwen zijn voorzien van een gestandaardiseerde plattegrond voorzien van een uniforme alzijdige gevelstructuur, bestaande uit verticale gevelopeningen. De zes kantoorgebouwen krijgen ieder een wisselend gevelpalet van metselwerk.

Uitvoering